ارزان ترین فایل ها را از ما خریداری کنید..

محل لوگو

نظرسنجی سایت

قیمت های سایت ما را چطور ارزیابی میکنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

مجموع ده مقاله ی کامل و بی نظیر درباره ی موضوعات مختلف تاریخ«سری4»+سه کتاب رایگان


مجموع ده مقاله ی کامل و بی نظیر درباره ی موضوعات مختلف تاریخ«سری4»+سه کتاب رایگان

فرمت فایل هاWORD


مجموع ده مقاله ی کامل با قیمتی بی نظیر.

مطمئن باشید شما را از هر منبع دیگر درباره ی موضوعاتش بی نیاز میکند.

ما بهترین و کامل ترین مقاله ها را به شما عرضه خواهیم کرد.

قابل توجه دانشجویان،افراد علاقه مند به این موضوعات و کسانی که قصد تحقیق دارند

این مجموعه ی بی نظیر و کامل را از دست ندهید.

این مجموعه مقاله با قیمت عالی که درهیچ کجا پیدا نمیکنید به شما عرضه خواهد شد.

این مجموعه با قیمت فقط 14000به شما ارائه خواهد شد که قیمت هر مقاله چیزی حدود1400میشود.

و فقط با یک سرچ در اینترنت میتوانید تفاوت قیمت را درک کنید.

تخفیف ویژه50درصدی به مدت محدود:لازم نیست 14000تومان پرداخت کنید.

این مجموعه را با تخفیفپنجاه درصدی فقط با قیمت7000تومان خریداری کنید.

با خرید این مجموعه سه کتاب فوق العاده از ما هدیه بگیرید

1)کتاب راز اثر راندا برن  2)کتاب بینظیر کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو  3)کتاب فوق العاده زیبای بیشعوری اثر خاویر کرمنت

 خواندن این این سه کتاب فوق العاده و انکیزشی را از دست ندهید

عناوین مقاله ها:

مقاله ی اول:سلطان سلیم اول و جنگ چالدران 77صفحه

مقاله ی دوم:سلسله قاجار 20 صفحه

مقاله ی سوم:سقوط سامانيان 16صفحه

مقاله ی چهارم:رهاورد اقتصادی جنگ های صلیبی برای غرب 20 صفحه

مقاله ی پنجم:زندگينامه ی كوروش، شاه جهان، شاه بزرگ 85صفحه

مقاله ی ششم:زمینه های پیدایش عصر رضاشاه 45صفحه

مقاله ی هفتم:شاه در آخرین روزها 50صفحه

مقاله ی هشتم:روانشناسی شخصيت محمدرضا پهلوی 22صفحه

مقاله ی نهم:روابط ايران وروس تاريخچه و بررسی اسناد 46 صفحه

مقاله ی دهم:رهیافت‌های تاریخی در اندیشه امام خمینی (ره) 12 صفحه

 

بخش هایی از هر مقاله:

 

مقاله ی اول:سلطان سلیم اول و جنگ چالدران 77 صفحه

سلطان سلیم و قیام برادران:سلیم که با کمک مؤثر ینی چریان به سلطنت رسیده بود، هنگام جلوس به تخت پادشاهی به هر یک از آنان انعام داد و پسرش سلیمان را حاکم استانبول کرد. سلیم که در سنگدلی و بی‌رحمی کم‌همتا و از خونریزان بنام تاریخ است از همان آغاز پادشاهی به کشتار شاهزادگان مبادرت ورزید. او نخست دستور داد 5 نفر از برادرزاده‌های خود، پسران شهنشاه، عالمشاه و محمود را در بورسا خفه کنند. هنگامی که مأموران بچه‌های برادرانش را خفه می‌کردند او از اتاق مجاور کشته شدن برادرزاده‌های خود را تماشا می‌کرد و صدای استغاثه محمد را که 7 سال داشت می‌شنید.سلیم نگران برادرش شاهزاده احمد بود. احمد که با شاه اسماعیل رابطه نزدیک داشت پس از تاجگذاری سلیم به ملاطیه نزدیک ایران رفت تا ارتباط او با شاه اسماعیل آسانتر انجام گیرد. هنگامی که احمد در ملاطیه بود والی آن ناحیه در نامه خود به مصطفی پاشا وزیر اعظم نوشت که احمد «مرتبا با شاه اسماعیل در تماس است و چنانچه ]بین دو برادر[ آشتی صورت نگیرد به شاه اسماعیل پناهنده خواهد شد.»سلیم برای از میان برداشتن شاهزاده احمد به نیرنگ متوسل شد. او نخست مصطفی پاشا وزیر اعظم را که طرفدار احمد بود کشت و سپس از طرف برخی از بزرگان دربار عثمانی نامه جعلی به احمد نوشت. او در آن نامه جعلی از قول آن بزرگان به احمد اطمینان داد آنان در کنار او با سلیم خواهند جنگید. احمد فریب نامه را خورد و با نیروهای خود از آماسیه به سوی قونیه و سپس بورسا حرکت کرد. سلیم نیروی بزرگی برای سرکوبی او اعزام داشت و خود نیز از بورسا به سوی او شتافت. احمد در جنگ با سلیم ابتدا پیروز گردید ولی سپس شکست یافت. او دستگیر شد و به دستور سلیم در شوال 918 هـ. (دسامبر 1512 م) خفه گردید. شاهزاده مراد پسر احمد به شاه اسماعیل و شاهزاده قاسم فرزند دیگرش به سلطان مصر پناه بردند.

مقاله ی دوم:سلسله قاجار 20 صفحه

قاجار نام دودمانی است که از۱۷۹۴تا۱۹۲۵برایرانفرمان راند.قاجارها قبیله‌ای ازترکمان‌های منطقهاسترآباد (گرگان) بودند.ایشان تبار خود را به کسی به نامقاجارنویانمی‌رساندند که از سردارانچنگیزبود. نام این قبیله ریشه در عبارت آقاجر به معنایجنگجوی جنگل دارد. پس از حملهمغولبهایران ومیانرودان،قاجارها نیز به همراهچند طایفهترکمانوتاتاردیگر بهشامکوچیدند.هنگامی کهتیمور گورکانیبه این نقطه تاخت قاجارها و دیگر کوچندگان را به بند کشید و سرانجام آنها را بهخانقاه صفوی درآذرآبادگانبخشید. پس ازآن قاجارها یکی از سازندگان سپاهقزلباششدند.در زمان آقا محمد خان قاجار این طایفه به دو قبیله اشاقه باش ویوخاری باش (به معنای ساکن ناحیه بالا - رودخانه- و ساکن ناحیه پایین - رودخانه) تقسیم شده بود و آقا محمد خان موفق گردید این دو قبیله را با هم متحد کرده و نیروینظامی خود را استحکام بخشد. برای آگاهی بیشتر به زندگی نامهآغا محمدخان قاجارنگاه کنید.بنا بر بعضی منابع تاریخی مادربزرگ آقا محمد خان بیوه شاه سلطانحسین صفوی بود که در هنگام حمله محمود افغان به اصفهان از وی باردار بود و بدلیلعلاقه زیاد شاه سلطان حسین به وی، برای جلوگیری از اسارت او بدست افغانها، توسطسران قزلباش فراری داده شد و بعد از قتل شاه سلطان حسین به زوجیت پدر بزرگ آقا محمدخان درآمد. بنا به این روایت پدر آقا محمد خان، محمد حسن خان قاجار، در اصل فرزندشاه سلطان حسین صفوی بوده‌است و به همین دلیل ارتباط نزدیک و پایداری بینبازماندگان سلسله صفوی و شاهان دوره قاجاریه وجود داشته‌است.

مقاله ی سوم:سقوط سامانيان 16صفحه

سامانيان منسوبند به سامان كه نام قريه اي بوده است از آباديهاي نزديك سمرقند وايشان كه در اصل زرتشتي و از امراي محلي ايراني بوده اند در اين قريه به ارث امارت مي كرده اند و به همين جهت هر يك از ايشان را سامان خداه يعني بزرگ وصاحب قريه سامان مي خواندند .به گفته اكثر مورخين ، سامانيان از فرزندان بهرام چوبينه سردار معروف هرمز چهارم وخسرو پرويزند ليكن اين انتساب هم مانند ساير نسبتهايي كه در قرون سوم و چهارم هجري براي امراي ايران نقل مي كرده اند محل تامل است به قول مشهور كه به افسانه بيشتر نزديك است تا به حقيقت ، سامان خداه جد امراي ساماني ابتدا به شغل سارباني سر مي كرده وپس از مدتي بر اثر همت بلند وبالا طلبي به اين شغل سر فرود نياورده ومانند يعقوب ليث به عياري وراهزني افتاده وپس از جمع ياراني چند بر شهر قديم چاچ (شاش) در محل تاشكند حاليه مستولي شده و به امارت آنجا رسيده است . امر مسلم اينكه يكي از اين سامان خدايان در ايام حكومت اسدبن عبدالله قشري بر خراسان قبول اسلام كرد و پسر خود را به نام حكمران خراسان اسد ناميد .

 

مقاله ی چهارم:رهاورد اقتصادی جنگ های صلیبی برای غرب 20 صفحه

دوران جنگ های صلیبی یکی از زمان های تاریخ ساز در سرنوشت غرب بود که اثرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بسیاری در فرهنگ غرب داشت.مرتضی رهبانی در کتاب «فرهنگ غرب و چالش های آن» به بررسی عوامل شکل دهنده فرهنگ غرب و سیر تاریخی آن از یونان و رم تا خروج از قرون وسطی می پردازد تا از رهگذر آن،جامعه پیشرفته امروز مغرب را بشناسد. یکی از مقاطع مهم تاریخی که رهبانی به آن پرداخته است «جنگ های صلیبی و تاثیرات آن بر غرب» است که به عقیده او این نبردها برای غرب نقش آموزندگی فرهنگی و مدنی بسیار وسیعی داشته است که وی آنها را به هفت بخش تاثیرات هنری، فنی و حرفه ای، سیاسی، نظامی، علمی، اخلاقی و مدنی و اقتصادی تقسیم می کند.از نگاه رهبانی در هنگامه جنگ های صلیبی غرب با مفاهیم عرفانی شرقی آشنا شد و آن را در شعر و ادبیات و معماری اروپا منعکس کرد و درک جدیدیاز جهان برای مغرب زمین پدید آمد که جلوه باشکوه این درک را باید در معماری گوتیک با آن سقف ها و پنجره های بلند و رنگارنگ دید. همچنین ساخت های جدید قلعه های مربع و مستطیل شکل به جای قلعه های مدور ژرمنی و ساختار جدید برج ها و باروها و پنجره ها به اضافه معماری مراکز تجاری به ویژه بندرها همه تحت تاثیر معماری در شرق است. صنعت پارچه بافی، فولادسازی، کاغذسازی و سلاح های انفجاری هم مهم ترین صنایعی بودند که غرب آنها را آموخت به اضافه آسیای بادی، گلیم بافی، تولید شیشه های رنگی، ساعت و قطب نما که در شرق در آن زمان وجود داشت و مرتباً توسعه می یافت. رهبانی برآمدن روح خلاقیت و ابتکار فردی و اجتماعی در غرب را محصول برخورد غرب با شرق و هوشیاری اروپا در آموزش پذیری از دستاوردهای تمدن شرقی می داند که یکی از این دستاوردها، تجارت پررونق شرق است.

مقاله ی پنجم:زندگينامه ی كوروش، شاه جهان، شاه بزرگ 85صفحه

کودکی و نوجوانی:شبی مهتابی و پرستاره بود ، او در میان چادرهای بر افراشته در دشت قدم می زد ، احساس غریبی داشت ، بسیار اندیشناک بود ، نه بخاطر جنگ فراروی فردا ، از این میدانها سخت تر را نیز گذرانده بود ، خیالش از نیروهایش نیز راحت بود و می دانست آنها بسیار با دقت مواظب شبیخون احتمالی دشمن هستند. از کنار نگهبانان محافظ شب عبور کرد و از محل نگهداری اسبها گذشت و به آرامی ازاردوگاه نیروها و نگهبانان فاصله گرفت.در دشت پر از ستاره قدم می زد و تا بیکرانها را نظاره گر بود ، به دنبال گوشه ای بود تا بنشیند و با آسودگی بیاندیشد ، به آنچه که گذشته است.می خواست پس از سالها خستگی بر گذشته خود مروری کند ، حس عجیبی او را به اینکار وا می داشت ، با خودش می گفت ، چرا این شب ؟روحش آرام نداشت ، می خواست فکر کند و به گذشته های دور نظر بیافکند شاید خستگی دوران را از تن خسته اش بدور سازد.در همین افکار غوطه ور بود که ناگهان فرا روی خود درختی تنومند دید. گویا تازه به عالم واقعیت برگشته و نمی دانست چه زمانی است که در افکار خود است ، درخت بر روی تپه ای مشرف به دشتی بود که لشگر او در آن دشت بیتوته کرده است. به پشت سر خودش نگاه کرد ، از چادرهای لشگرش دور شده بود و از فاصله دور به آتش میان چادرهای لشگرش خیره گشت. آرام به درخت تکیه داد ، و تازه خستگی را در خود احساس کرد . بر روی زمین نشست و شروع به مرور گذشته کرد ، ذهنش نا خود آگاه به سمت گذشته حرکت می کرد ، مایل به مقاومت در برابر اینگونه افکار نبود ، می خواست به گذشته بیاندیشد.از هارپاگ سردار مادی و دوست خوبش شنیده بود که قوم او هخامنش از نواحی کوهستانی پارسوا به دشت سوزیان سرازیر شده و با قومهای کاسی و انزانی در آمیختند. قوم او بقدری از نظر فرهنگی و صلابت فکری نسبت به دو قوم دیگر برتری داشت که به آرامی آنها را در خود حل کرده و در نهایت آرامش در کنار آنها به زندگی پرداختند.

مقاله ی ششم:زمینه های پیدایش عصر رضاشاه 45صفحه

زمینه های پیدایش عصر رضاشاه:عصر رضاشاه را در مجموع باید از مقاطع عجیب تاریخ معاصر ایران به شمار آورد. نه از بابت ویژگیهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن عصر که از این بابت اتفاقاً عصر رضاشاه پیچیدگی خاصی ندارد؛ چرا که حکومت رضاشاه مصداق نظام استبدادی مطلقه بوده، با تمام خصوصیاتی که چنین نظامهایی از آن برخوردارند. تعجب و شگفتی عصر رضاشاه در آن است که آن دیکتاتوری نفس گیر و استبداد مطلقه پس از دو دهه تلاشهای پیگیر مبارزات مردم ایران برای آزادی، حاکمیت قانون و دموکراسی در ایران حاکم شد. شگفتی حاکمیت دیکتاتوری رضاشاه در آن است که دیکتاتوری سیاه وهولناک پس از دو دهه مبارزات مشروطه خواهی مردم ایران و یک انقلای سیاسی عظیم به نام مشروطه به وجود آمده بود؛ انقلابی که در آسیا از نخستین حرکتهای بزرگ سیاسی و اجتماعی بود که برضد استبداد و حاکمیت مطلقه نظامهای سلطنتی اتفاق افتاده بود.اینکه چه شد پس از آن همه مبارزات آزادیخواهانه و ضداستبدادی ایرانیان که از اوج و تبلور آن انقلاب مشروطه بود، سرانجام یک نظام استبدادی که بمراتب خشنتر و مستبدتر از قاجاریه بود در ایران حاکم شد از رمز و رازهای پیچیده تاریخ معاصر ایران است. چه شد که پس از آن همه مبارزات، جانفشانیها زجر و تحمل کشیدنها برای حکومت مشروطه و تحقق آزادی، نهایتاً یک نظام بمراتب خفقان آورتر از استبداد و خفقان قاجارها در کشور ظهور کرد، پرسشی است که پاسخ مشخصی به آن داده نشده است.

مقاله ی هفتم:شاه در آخرین روزها 50صفحه

از آغاز دهه ۱۳۴۰شمسي، رژيم پهلوي احساس مي‏كرد كه همه موانع و مشكلات را پشت سر گذاشته و اكنون هنگام آن فرا رسيده است كه براي تحكيم رژيم و بقاي آن دست به اقداماتي بزند. طرح مسئله انقلاب سفيد و به ويژه اصلاحات ارضي با طراحي آمريكاييان و توصيه آنان بدين منظور به ميان آمد. در آن ايام تب انقلابهاي دهقاني در برخي از كشورها داغ بود. شاه و حاكمان آمريكا بر اين باور بودند كه با شعارهاي انقلاب سفيد و اصلاحات ارضي، نه تنها بسياري از گروههاي اپوزيسيون و روشنفكران را خلع سلاح مي‏كنند، بلكه طبقه دهقان را نيز جذب حاكميت مي‏كنند.اما اوضاع بدان گونه پيش نرفت. بسياري از علماي ديني و مهمترين آنها، امام خميني، با توجه به وقايعي چون لايحه انجمن‏هاي ايالتي و ولايتي و ديگر حوادث دوره پهلوي اول و دوم، و مشاهده دست آمريكا در جريان امور، مبارزه با رژيم را آغاز كردند. مخالفان سياسي هم اگرچه به انفعال افتاده بوده اما اگر زمينه مناسب و بي‏خطري مي‏يافتند از آن بهره‏برداري مي‏كردند. شاه براي اجراي اصلاحات ارضي، فئودالهاي مناطق مختلف كشور را به تهران احضار مي‏كرد تا آنان را مطمئن سازد كه زيانهاي آنها به گونه‏اي جبران خواهد شد و با تطميع يا تهديد از واكنش آنان جلوگيري خواهد كرد.يكي از مناطقي كه سابقه مبارزات خونيني با سلسله پهلوي داشت، منطقه كهگيلويه و بويراحمد بود. در زمستان سال ۱۳۴۱شاه تعدادي از خوانين آن منطقه را به تهران احضار كرد تا از واكنش آنها در برابر انقلاب سفيد جلوگيري كند. بدين منظور عبدالله خان ضرغام‏پور و ناصرخان طاهري، رهبران ايل بويراحمد عليا و سفلي به تهران فراخوانده شدند. اما آنان در تهران دريافتند كه جريانهاي ملي و مذهبي مهمي با برنامه‏هاي رژيم مخالفند و با اين آگاهي، دلگرم و اميدوار شدند كه به منطقه برگردند و مبارزه را آغاز كنند. آنان به منطقه بازگشتند اما سير تحولات اجتماعي، وضعيت جامعه را متفاوت از دهه‏هاي پيش ساخته بود، از جمله اينكه مشروطيت سياسي خوانين در ميان ايلات كاهش يافته بود و زمينه مبارزات عشايري سنتي چندان فراهم نبود. به هر حال خوانين با تأكيد بر اينكه اين مبارزه جنبه ملي داشته و از پشتيباني علما برخوردار است، توانستند زمينه نسبتاَ مناسبي براي مبارزه فراهم كنند.

مقاله ی هشتم:روانشناسی شخصيت محمدرضا پهلوی 22صفحه

مقدمه:يكي از مسائل مهم در روانشناسي، بحث شخصيت و نظريه‎هاي مربوط به آن است. به جرأت مي‎توان گفت آنچه مطالعات پراكنده روانشناسي را انسجام مي‎بخشد، تفسير اين يافته‎ها و مطالعات در قالب يك نظرية منسجمي است كه بتواند رفتار انسان را در تمامي ابعاد شخصيتي توجيه و تبيين نمايد.شخصيت از واژه لاتين پرسونا (Persona) گرفته شده و به نقابي اشاره دارد كه هنرپيشه‌ها در نمايش به صورت خود مي‌زدند. پي بردن به اينكه چگونه پرسونا به ظاهر بيروني اشاره دارد، يعني چهره علني كه به اطرافيانمان نشان مي‌دهيم، آسان است. بنابراين، بر اساس ريشة اين كلمه ممكن است نتيجه بگيريم كه شخصيت به ويژگيهاي بيروني و قابل مشاهدة فرد اشاره دارد، جنبه‌هايي كه ديگران مي‌توانند آنها را ببينند پس شخصيت فرد در قالب تأثيري كه بر ديگران مي‌گذارد يعني آنچه كه به نظر مي‌رسد باشد، تعريف مي‌شود. تعريفي از شخصيت در يكي از واژه‌‌نامه‌هاي استاندارد با اين استدلال موافق است. اين تعريف مي‌گويد: شخصيت جنبة آشكار منش فرد است به گونه‌اي كه بر ديگران تأثير مي‌گذارد ولي مطمئناً هنگامي كه واژه شخصيت به كار برده مي‌شود منظور همين نيست. مقصود در نظر داشتن بسياري از ويژگيهاي فرد است، كليت يا مجموعه‌اي از ويژگيهاي مختلف كه از ويژگيهاي جسماني و سطحي فراتر مي‌رود. اين واژه تعداد زيادي از ويژگيهاي ذهني، اجتماعي و هيجاني را نيز در بر مي‌گيرد، ويژگيهايي كه ممكن است نتوانيم به طور مستقيم ببينيم، كه هر شخص امكان دارد آنها را از ديگران مخفي نگه دارد.بررسي تعاريف ارائه شده از مفهوم شخصيت نزد روانشناسان نشان مي‎دهد كه تعريف شخصيت مانند بسياري از مفاهيم روانشناسي بر اساس بينش فلسفي و جهان شناختي دانشمندان مختلف صورت مي‌پذيرد. به عبارت ديگر روانشناسان شخصيت، هنگامي كه حاصل مطالعات و تفكرات و يافته‌هاي خويش را در باب شخصيت گردآوري و خلاصه مي‎كنند، آن را در تعريفي فلسفي ارائه مي‌دهند. از اينرو، جاي آن دارد كه پيش از پرداختن به روانشناسي شخصيت محمد رضا پهلوي، ديدگاه اسلام را دربارة شخصيت به اختصار معرفي كنيم.

مقاله ی نهم:روابط ايران وروس تاريخچه و بررسی اسناد 46 صفحه

1-نگاهي به روابط ايران وروس از روزگاران قديم تا جلوس فتحعلي شاه:قديمي ترين روابط بين ايرانيا و ملل اسلاو را كه اسلاف روسها هستند شايد بتوان در لشكركشيداريوش اول هخامني به سواحل شمالي درياي سياه در سنه 513قبل از ميلاد مسيحجستو جو كرد اما روابط حقيقي و تاريخي بين ايران وروس ها با يك سلسله استيلاوتاخت وتاز از طرف روسها چه از طرف خشكي و چه از طرف درياي خزر به ايران اغاز ميشود كه بنابر قراقرايني كه ارنست كونيك مورخ روسي به دست آورد تاريخ اولين تاخت و تاز رادر سال 880 ميلادي (266 – 267 ه.ق) دانسته است. در سال 298 هجري (911 ميلادي) نيز جمعي از روسها با شانزده كشتي درياي خزر را پيموده و به خاك طبرستان حمله كرده اند . ولي تا اواخر قرن هفدهم ميلادي مطابق با اواخر قرن يازدهم هجريظاهراَ تاخت و تازهايي كه روسها به نواحي مختلف ايران داشته اند هنوز حالت ساطه جويي نداشته و دنباله اي پيدا مني كرده است تا اينكه در سال 1668 ميلادي (1089 قمري) يكه از قزاقان ناحبة رود دون به نام ستنكو رازين بالشكريانش درسواحل درياي خزر پيشروي نمودند. شاه سليمان صفوي با او به مقابله برخاست و لشكريانش را كه تا دروازه شهر رشت رسيده بودند به عقب راند.پس از انقراض صفويه و ضغف دربار ايران روس ها به متصرفات جنوبي خود افزوده و با گرجستان همسايه شده بودند وناچار كه هر وقت كه پادشاه گرجستان از جانب دربار ايران نگران و بددل مي شدند وي كوشيدند پشتيباني و هواخواهي دربار روسيه را جلب كنند .پطر كبير در سال (1772م-1135ه.ق) زماني كه شاه سلطان حسين مملكت را به افغان ها سپرده بود به بهانه اينكه برخي از اتباع روسي را كارگزاران ايراني كشته اند از گردنه جبال قفقاز كشته و دربند را كه قبول مورخين دروازه ايران بود به تصرف دراورد و به موجب عهد نامه اي نواحي ساحلي درياي خزر را تصرف كرد . امّا چند سال بدون داشتن تسلت كاملي برتمام نواحي ايران حكفرمايي كردند تا اينكه اقا محمد خان قاجار بر سر كارآمد وسلسله قا جاريه را تشكيل كرد . زماني كه آقامحمد خان بر خاندان زند قيام كرد هراكليوس پادشاه دوازدهم گرجستان پريشاني اوضاع ايران را غنيمت شمرده و خود را تحت همايت روسيه در اورد به همين دليل اقا محمد خان در صدد همله به گرجستان در امد (1209ق) و لسكريان خود را با كمال شتاب به طرف گرجستان سوق داد. وي پس از تسخير شهرهاي ايروان و شوشي كه بر سر راه گرجستان بودند سپاهيان خود را به تفضيل مراكز گرجستان وارد كرد با اينكه گرجيان در اين جنگ منتهاي دلاوري را از خود نشان دادند ولي از عهد نامه دفاع بر نيامدند و هراكسليوس هم خود به كوهستانهاي اطراف پناه برد. به اين گونه آقامحمد خان وارد شهر بي دفاع گرديدو خونريزي هاي بسياري كرد و گزشته از ويراني هايي كه از خود به جاي گزاشت شانزدههزار پسر ودختر را به اسارت گرفت وبعد ها با خود به ايران آورد .

مقاله ی دهم:رهیافت‌های تاریخی در اندیشه امام خمینی (ره) 12 صفحه

امام‌ خمینی(ره) و رویکرد تاریخی‌:تاریخ‌ در اندیشه‌ والای‌ امام‌ خمینی بعنوان‌ یک‌ مجتهد علوم‌ دینی‌ و فیلسوف‌ و عارف‌ و از طرفی‌ شخصیتی‌ برجسته‌ و انقلابی‌ و مصلح‌ چه‌ جایگاهی‌ را دارا بوده‌ است؟ آیا امام‌ رویکردی‌ به‌ تاریخ‌ داشته‌اند؟! در چه‌ سطح‌ و به‌ کدامین‌ عصر و دوره‌ تاریخی؟ آیا تنها به‌ تاریخ‌ اسلام‌ نظر داشته‌ است‌ یا تاریخ‌ ایران، جهان‌ و کشورهای‌ اسلامی‌ هم‌ مورد توجه‌ او قرار می‌گرفته‌ استعلم‌ تاریخ‌ در اندیشه‌ امام‌ خمینی از جایگاه‌ بلند مرتبه‌ای‌ برخوردار بود و ایشان‌ علیرغم‌ اشتغالات‌ به‌ فقه، اصول، فلسفه، عرفان‌ و غیره‌ به‌ دانش‌ تاریخ‌ نیز توجه‌ فراوانی‌ داشته‌اند. درست‌ همانگونه‌ که‌ چهره‌ ادبی‌ امام‌ بر عموم‌ مردم‌ تا رحلت‌ ایشان‌ پنهان‌ بود و کسان‌ محدودی‌ از اشعار گرانبهای‌ ایشان‌ با خبر بودند، می‌توان‌ گفت‌ که‌ تاریخ‌ اندیشی‌ امام‌ نیز تا حدود بسیاری‌ بر همگان‌ پوشیده‌ مانده‌ است.قبلاً‌ بایستی‌ به‌ این‌ سؤ‌ال‌ پرداخت‌ که‌ امام‌ خمینی(ره) چگونه‌ با تاریخ‌ پیوند خورده‌ است؟الف‌- فایده‌ و عبرت‌آموزی‌ تاریخ‌:امام(ره) به‌ دانش‌ تاریخ‌ بعنوان‌ یک‌ سرگرمی‌ یا قصه‌ و افسانه‌ نمی‌نگریست‌ بلکه‌ تاریخ‌ در اندیشه‌ ایشان‌ عامل‌ رشد و آگاهی‌ است‌ و مایه‌ عبرت‌ می‌باشد."تاریخ‌ و آنچه‌ که‌ به‌ ملتها می‌گذرد این‌ باید عبرت‌ باشد برای‌ مردم‌ از جمله‌ تاریخ‌ عصر حاضر، ببینیم‌ که‌ چه‌ شد که‌ یک‌ چنین‌ قدرتی‌ از بین‌ رفت. دولتها ببینند که‌ برای‌ چه‌ این‌ طور منهدم‌ شد یک‌ چنین‌ قدرتی و دولتی"امام، تاریخ‌ را سرمشق‌ و الگوی‌ زندگی‌ و مبارزه‌ می‌دانست:"وظیفه‌ ماست‌ که‌ این‌ مطالب‌ را تذکر بدهیم، طرز حکومت‌ اسلامی‌ و روش‌ زمامداران‌ اسلام‌ را در صدر اسلام‌ بیان‌ کنیم. بگوییم‌ که‌ دارالامارة‌ او در گوشه‌ مسجد قرار داشت‌ و دامنه‌ حکومتش‌ تا انتهای‌ ایران‌ و مصر و حجاز و یمن‌ گسترش‌ داشت. متأسفانه‌ وقتی‌ حکومت‌ به‌ طبقات‌ بعدی‌ رسید طرز حکومت‌ تبدیل‌ به‌ سلطنت‌ و بدتر از سلطنت‌ شد. باید این‌ مطالب‌ را به‌ مردم‌ رسانید و آنان‌ را رشد فکری‌ و سیاسی‌ داد"‌‌ب- امام‌ و تاریخ‌ اسلام‌:از جمله‌ دوره‌های‌ تاریخی‌ که‌ امام‌ خمینی عنایت‌ وافری‌ بدان‌ داشته‌اند، تاریخ‌ اسلام‌ و تحولاتی‌ است‌ که‌ در آن‌ عصر پدید آمده‌ است. امام‌ مبنای‌ قیام‌ خویش‌ را، قیام‌ رسول‌ اکرم و شمشیر زدن‌ آن‌ حضرت‌ در راه‌ تبلیغ‌ پیام‌ الهی‌ خود و زدودن‌ موانع‌ آن‌ منتسب‌ کرده‌اند. بنظر می‌رسد که‌ نامه‌ امام‌ به‌ گورباچف‌ نیز بی‌ تأثیر از نامه‌نگاری‌ پیامبر به‌ سران‌ دولت‌های‌ بزرگ‌ عصر خویش‌ نبوده‌ است.امام‌ به‌ پیدایش‌ جریان‌ انحراف‌ در تاریخ‌ اسلام‌ و افتادن‌ قدرت‌ بدست‌ امویان‌ وقوف‌ کامل‌ داشت‌ و بر آن‌ تأسف‌ بسیار می‌خورد و در موارد متعددی‌ به‌ این‌ انحراف‌ می‌پرداخت‌ و به‌ گمان‌ ما این‌ سخن‌ امام‌ که‌ "مبادا انقلاب‌ بدست‌ نا اهلان‌ افتد" ناظر به‌ همان‌ انحراف‌ در تاریخ‌ اسلام‌ می‌باشد.امام‌ در رابطه‌ با علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) و علت‌ سکوت‌ نخستین‌ آن‌ حضرت‌ پس‌ از رحلت‌ پیامبر و قیام‌ بعدی‌ ایشان‌ جهت‌ تشکیل‌ حکومت‌ اینچنین‌ اظهار نظر کرده‌اند."از اول‌ ظهور اسلام، مسلمین‌ حافظ‌ دین‌ مبین‌ اسلام‌ بوده‌اند. حتی‌ برای‌ حفظ‌ دین‌ از حق‌ خود می‌گذشتند. حضرت‌ امیرالمؤ‌منین‌ با خلفا همکاری‌ می‌کردند چون‌ ظاهراً‌ مطابق‌ دستور دین‌ عمل‌ می‌نمودند و تشنجی‌ در کار نبود تا موقعی‌ که‌ معاویه‌ روی‌ کار آمد و از طریقه‌ و روش‌ خلفا منحرف‌ گشته‌ و خلافت‌ را مبدل‌ به‌ سلطنت‌ نمود. در این‌ موقع‌ حضرت‌ ناچار شد قیام‌ کند زیرا روی‌ موازین‌ شرع‌ و عقل‌ نمی‌توانستند معاویه‌ را یک‌ روز بر مقام‌ خلافت‌ پایدار ببینند"

 

 

 


مبلغ واقعی 14,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 7,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 147

دیدگاه های کاربران (0)

باتشکر از بازدید شما،، لبخند فراموش نشود

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما