ارزان ترین فایل ها را از ما خریداری کنید..

محل لوگو

نظرسنجی سایت

قیمت های سایت ما را چطور ارزیابی میکنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

مجموع پنج مقاله درباره ی موضوعات فیزیک«سری4»


مجموع پنج مقاله درباره ی موضوعات فیزیک«سری4»

فایل هاword

عناوین مقاله ها و بخش هایی از انها:

 

مقاله ی اول:فیبر نوری  18صفحه

چکیده

پس از اختراع لیزر در سال ۱۹۶۰ میلادی، ایده بکارگیری فیبر نوری برای انتقال اطلاعات شکل گرفت. خبر ساخت اولین فیبر نوری در سال ۱۹۶۶ هم‌زمان در انگلیس و فرانسه با تضعیفی برابر با؟ اعلام شد که عملا در انتقال اطلاعات مخابراتی قابل استفاده نبود تا اینکه در سال ۱۹۷۶ با کوشش فراوان پژوهندگان، تلفات فیبر نوری تولیدی شدیدآ کاهش داده شد و به مقداری رسید که قابل ملاحظه با سیم‌های هم‌محور بکاررفته در شبکه مخابرات بود.

فیبر نوری از پالس‌های نور برای انتقال داده‌ها از طریق تارهای سیلکون بهره می‌گیرد. یک کابل فیبر نوری که کمتر از یک اینچ قطر دارد می‌تواند صدها هزار مکالمهٔ صوتی را حمل کند . فیبرهای نوری تجاری ظرفیت ۲٫۵ گیگابایت در ثانیه تا ۱۰ گیگابایت در ثانیه را فراهم می‌‌سازند . فیبر نوری از چندین لایه ساخته می‌شود. درونی‌ترین لایه را هسته می‌‌نامند. هسته شامل یک تار کاملاً بازتاب کننده از شیشه خالص (معمولاً) است. هسته در بعضی از کابل‌ها از پلاستیک کا ملاً بازتابنده ساخته می‌شود، که هزینه ساخت را پایین می‌‌آورد. با این حال، یک هسته پلاستیکی معمولاً کیفیت شیشه را ندارد و بیشتر برای حمل داده‌ها در فواصل کوتاه به کار می‌رود. حول هسته بخش پوسته قرار دارد، که از شیشه یا پلاستیک ساخته می‌شود. هسته و پوسته به همراه هم یک رابط بازتابنده را تشکیل می‌‌دهند که با عث می‌شود که نور در هسته تا بیده شود تا از سطحی به طرف مرکز هسته باز تابیده شود که در آن دو ماده به هم می‌‌رسند. این عمل بازتاب نور به مرکز هسته را (بازتاب داخلی کلی) می‌‌نامند. قطر هسته و پوسته با هم حدود ۱۲۵ میکرون است (هر میکرون معادل یک میلیونیم متر است)، که در حدود اندازه یک تار موی انسان است. بسته به سازنده، حول پوسته چند لایه محافظ، شامل یک پوشش قرار می‌گیرد.

 

مقاله ی دوم:فیزیک آپتیک هندسی  31صفحه

رنگین کمان

رنگین کمان Rainbow * رنگین کمان جلوه شگفت آوری ازطبیعت است که موقع بارش نم نم و یا پس از بارندگی دیده می‌شود. در قدیم مردم خرافیرنگین کمان را نشانی از شور بختی می‌پنداشتند. و خیال می‌کردند، رنگین کمان پلی استبرای بالا رفتن ارواح و زمانی که آنرا می‌دیدند گمان می‌کردند شخصی در آستانه مرگاست.ا ین منظره زیبا از شکستن نوری که از میان قطرات باران گذشته است، پدید می‌آید. در اینجا قطرات باران هر کدام نقش منشوری را دارند. که نور خورشید را تجزیه وبازتاب می کند و باعث تفکیک رنگها بصورت مرتب و شکل هندسی زیبایی می‌شوند.می‌دانیمکه نور سفید ترکیبی از هفت رنگ است که بوسیله منشور و ... تجزیه می‌شود، همان طوریکه در منشور ، نوری که کمترین طول موج را دارد (بنفش) بیشتر منحرف می‌شود، لذا رنگبنفش با حداکثر انحراف در پایین طیف قرار می گیرد و رنگ قرمز که بیشترین طول موج رادارد، در بالای کمان دیده می‌شود. ترتیب رنگها بصورت زیر است:

قرمز ، نارنجی، زرد ، سبز ، آبی ، نیلی ، بنفش.طیف به گونه ای می باشد که نمی توان مرز بین دوناحیه رنگی را مشخص کرد. در ترتیب رنگی فوق ضریب شکست و زاویه انحراف رفته رفتهزیادتر شده و طول موج بتدریج کاهش می‌یابد.
چه موقع رنگین کمان دیده می‌شود؟
* اغلب رنگین کمان موقعی دیده می شود که هم باران می‌بارد، و نیز از سوی دیگرخورشید می‌تابد و ما نیز بین این دو قرار گرفته‌ایم. یعنی خورشید باید از پشت سر مابتابد و باران هم در جلوی روی ما ببارد. در این حالت نور خورشید از پشت سر ما بهقطرات باران می‌رسد، این قطرات نور را تجزیه کرده و آنرا به شکل نوارهای رنگیندرمی‌آورند (تجزیه نور).

* برای وقوع این پدیده ، خورشید ، چشم ناظر و وسطقوس رنگین کمان باید هر سه در یک امتداد مستقیم قرار گرفته باشند. پس اگر خورشید درآسمان خیلی بالا باشد، هرگز چنین خط مستقیمی درست نمی‌شود، از اینرو رنگین کمان راتنها در صبح زود و یا موقع عصر می‌توان دید.
نکته جالب توجه در مورد رنگین کماناین است که یک قطبشگر آن را نامرئی می‌کند. مثلا زمانی که با یک فیلتر قرمز رنگ نوربه رنگین کمان نگاه کنیم، فقط زمینه‌ای قرمز رنگ خواهیم دید. علت این امر این استکه فقط نور به رنگ قرمز از پولاروید عبور می‌کند و سایر رنگها جذب آنمی‌شوند.
موضوع جالب توجه دیگر ، این است که اگر دو نفر کنار هم ایستاده باشند،یک رنگین کمان واحد را نخواهند دید. این قوس هفت رنگ ، کمان دایره‌ای می‌باشد، کهسایه سر ناظر مرکز آن دایره است. پس بسته به جای هر فرد و فاصله او تا قطرات باران، کمانهای متفاوتی خواهیم داشت و هر کس رنگین کمان مخصوص خودش را خواهد دید.

 

مقاله ی سوم:شکست نور  19صفحه

مقدمه

عدسيها همانند آينه‌ها داراي تصاوير حقيقي و مجازي هستند، اين تصاوير از پرتوهاي همگرا شونده و واگرا شونده بازتابي ايجاد مي‌شود. بر خلاف آينه‌ها در عدسيها عبور نور نيز مطرح است و تصاوير ممكن است در پشت و جلوي عدسي شكل گيرد. عدسيهايي كه ضخامت قسمتهاي كناريش بزرگتر باشد، پرتوهاي موازي را همگرا مي‌كند و عدسي محدب نام دارد، كه داراي فاصله كانوني مثبت مي‌باشد.

بر خلاف آينه‌ها داراي دو كانون در فضاهاي جلو و پشت عدسي مي‌باشند، عدسيهايي كه ضخامت قسمت محوري آنها كمتر از ضخامت قسمت كناري باشد، پرتوهاي موازي را از هم باز مي‌كنند و داراي فاصله كانوني منفي هستند و عدسي مقعر نام دارند، كه اينها نيز داراي دو كانوني در فضاي جسم وتصوير هستند.

 انواع عدسي‌ها

عدسي محدب (كوژ )

عدسيهايي كه نور را همگرا مي‌كنند و جهت تصوير سازي حقيقي و نيز همگرا نمودن پرتوهاي تابشي از نقاط دور مانند پرتوهاي ستارگان مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

عدسي مقعر ( كاو )

اين عدسيها نور را واگرا مي‌كنند و جهت واگرا نمودن نورها و اصلاح برخي سيستمها كه نياز به واگرايي نور را دارد از جمله چشم مورد استفاده واقع مي‌شوند.

قواعد نحوه رسم پرتو در عدسيها

اكثر قواعد همانند آينه‌هاست و در حالت كلي عمده‌ترين آنها كه پرتوهاي خاصي را شامل مي‌شود عبارتند از :

پرتو موازي با محور نوري بعد از برخورد به عدسي و عبور از آن، از نقطه كانون مي‌گذرد كه فاصله آن از رأس عدسي f است.

پرتوهاي عبوري از كانون عدسي بعد از شكست در آن به موازات محور نوري خواهد بود.

پرتو نوري از رأس عدسي بدون شكست از آن رد مي‌شود.

همواره شيئي نوري در سمت چپ عدسي قرار داده مي‌شود و نور از چپ به راست بر عدسي مي‌تابد و در عدسي‌ها برعكس آينه‌ها رديابي پرتويي ( ترسيم پرتو ) براي نور عبوري( شكستني) صورت مي‌گيرد.

فضاي سمت چپ عدسي فضاي جسم و فضاي سمت راست عدسي فضاي تصوير مي‌باشد كه جسم موجود در سمت چپ ( فضاي جسم ) را جسم حقيقي و جسم موجود در سمت راست (فضاي تصوير ) را جسم مجازي گويند. كه وجود خارجي ندارد و نيز تصوير حقيقي و تصوير در فضاي جسم مجازي مي‌باشد.

عدسي‌هاي مركب

عدسي كوژ تخت آنچنان عدسي است كه يك طرف آن كوژ و يك طرف آن تخت مي‌باشد.

عدسي دو كوژ : آنچنان عدسي است كه هر دو طرف آن كوژ مي‌باشد.

عدسي هلالي ( محدب ) : آنچنان عدسي است كه يك‌يك طرف آن كوژ و طرف ديگرش كاو باشد.

عدسي تخت كاو : آنچنان عدسي است كه يك طرف آن كاو و طرف ديگرش تخت باشد.

عدسي دو كاو : آنچنان عدسي است كه هر دو طرف آن كاو باشد.

 

مقاله ی چهارم:دنیای وارونه از محاسبات مقداری  18صفحه

ايده هاي عجيب و غريب مي‌‌تواند منشأ كاملاًمعمولي داشته باشد.ايده كنوني زادگاهي به نام تگزاز دارد.در سال 1981 ويلر پدر روزنه سياه و فيزيك نظري از دانشگاه تگزاز در آستين جلسه‌اي تشكيل داد.همه‌ي مهمان ها فيزيك‌دانهايي جوان با علاقه‌هاي مشترك دربنيان محاسبات بودند،همان موضوعي كه ويلر به آن اعتقاد داشت،و در آن سال اهميت افزونتري يافت .در اين جلسه بود كه بحث و مكالمه با چالز بنت ،يك فيزيك دان ABM ،جرقه‌اي را در ذهن يكي از محققان دانشگاه آكسفورد به نام ديويد دسچ ايجاد كرد.او بر اين عقيده بود كه نظريه محاسبات (كامپيوتر) بر روي قانونهاي نيوتن بنا نهاده شده است،نه بر اساس توصيفات اساسي دنيا كه بوسيله تئوري كوانتوم حمايت مي‌شوند.

در هر صورت،صنعت كامپيوتر براي تحريك بيش از اندازه ريز تراشه‌ها شروع به كار كرده بود. اين صنعت محاسبات بسيار گسترده‌اي را در هر ثانيه ممكن ساخته بود.اگر چه گرماي توليد شده باعث باقي ماندن ابدي سيلسيوم مي‌شد ،براي رفع اين مشكل دانشمندان تئوري مذكور رادر سال 1930 با پيشگامي ‍“آلان ترنينك” ارائه كردند .اما در جلسه ويلر ،داچ عقيده داشت “خيلي زودتر از حد انتظار ما خواهيم ديد كه با استفاده از قانونها ‹ماشين كوانتوم› ما به جوابهاي متفاوتي خواهيم رسيد.

 

مقاله ی پنجم:ضریب فیلترها  17صفحه

ضریب فیلتر مقدار افزایش اکسپوژر لازم برای اصلاح نور را براساس غلظت فیلتر نشان می دهد. فیلتری با ضریب 2 نشان دهنده این است که اکسپوژر باید دو برابر شود. ( افزایش به اندازه -1 stop).

فیلتری با ضریب 4 نشاندهنده آن است که اکسپوژر باید -2 stops و 8 برابر -3 steps افزایش یابد.

به دست آوردن اکسپوژر مناسب

هنگام استفاده از فیلتر با نورسنج TTL نورسنج مقدار نور کاهش یافته ای را که از فیلتر عبور کرده است می خواند و به طور تئوریک نیازی به تصحیح اکسپوژر به وسیله عکاس نخواهد بود. در عمل وقتی از یک فیلتر رنگی غلیظ به همراه نورسنج TTL استفاده می شود، عاقلانه است که ابتدا بدون وجود فیلتر نورسنجی کرده و سپس ضریب فیلتر را برای تصحیح اکسپوژر به کار برد.

استفاده همزمان از چند فیلتر

فیلتر UV یا Sky Light را هنگام استفاده از دیگر فیلترها باز کنید. تمام فیلترها اشعه UV را حذف می کنند. هنگام استفاده از چند فیلتر بریده شدن یا حاشیه دار شدن تصویر به فیلتر دقت کنید.

وقتی از دو فیلتر با هم استفاده می کنید ضریب فیلترها باید در هم ضرب شوند نه اینکه با هم جمع شوند. به طور مثال اگر یک فیلتر ND با ضریب 4 به همراه یک فیلتر نارنجی با ضریب 4 با هم استفاده شوند، ضریب فیلترها 16 خواهد بود نه 8. با جمع ضریب فیلترها به جای جمع آنها -1 stop کم تر از حد نرمال نوردهی خواهیم داشت.

جدول ضریب فیلتر

ضریب فیلتر

افزایش اکسپوژر در واحد استاپ

چگالی

1.25

1/3

0.1

1.5

2/3

0.2

2

1

0.3

2.5

1/3 1

0.4

3

2/3 1

0.5

4

2

0.6

5

1/3 2

0.7

6

2/3 2

0.8

8

3

0.9

10

1/3 3

1.0

 

فیلترهای پولاریزه

نور پولاریزه نوری است بازتابی از سطوح براق( غیر متالیک) و قسمتی از آسمان آبی. فیلتر پولاریزه می تواند این نور قطبی شده را کاهش دهد و اثر آن از داخل دوربین قابل مشاهده است.

فیلتر پولاریزه فیلتر مفیدی برای عکاسی محسوب می شود، رنگ آن خاکستری و دادای دو حلقه است که اجازه می دهد تا فیلتر هنگام اتصال به لنز دوربین گردش داشته باشد.

فیلترهای پولاریزه به دلایل زیر استفاده می شوند:

- کاهش یا حذف بازتاب از سطوح

- تیره کردن آسمان در زاویه 90 درجه با خورشید

- افزایش غنای رنگ (saturation)

مشکلات موجود

فیلتر زمانی که نیازی به آن نیست باید برداشته شود که در غیر اینصورت عکاس -2 stop نور را از دست می دهد و توانایی اش برای دستیابی به فوکوس کلی کاهش می یابد.

وقتی فیلتر پولاریزه با لنز واید استفاده می شود هر فیلتر دیگری باید از روی لنز برداشته شود. وجود فیلتر در این حالت باعث تونل دید یا تصویری با گوشه های قیچی شده خواهد شد. عکاسی از مناظر وقتی خورشید در پایین آسمان قرار دارد، درجه بندی غیر طبیعی نور و رنگ را خواهد داشت. دامنه ای از آسمان آبی تیره در یک طرف کادر تا آسمان آبی روشن در طرف دیگر.

فیلترهای افکتیو

فیلترهای افکتیو گوناگونی برای کار با دوربین ها وجود دارد. این فیلترها بیشتر فریب و دوز و کلک هستند و توسط عکاسان حرفه ای به طور جدی کنار گذاشته شده اند. همانند فیلتر ستاره ای و فیلتر نوسان رنگ.

احتمالا بیشترین فیلتری که از این گروه استفاده می شود فیلتر soft-focus یا نرم کننده است. این فیلتر بیشتر برای کار در عکاسی پرتره، جایی که عکاس می خواهد پرتره تخت داشته باشد ولی فرد چهره خوبی ندارد مفید است.


مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 112

دیدگاه های کاربران (0)

باتشکر از بازدید شما،، لبخند فراموش نشود

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما