ارزان ترین فایل ها را از ما خریداری کنید..

محل لوگو

نظرسنجی سایت

قیمت های سایت ما را چطور ارزیابی میکنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

مقاله ی کامل نيروی محركه در بالابرها


مقاله ی کامل نيروی محركه در بالابرها

فرمت:doc

تعداد صفحه:66

 

بخش هایی از مقاله:

نيروي محركه در بالابرها

با توجه به عوامل مهم طراحي از جمله وزن، سروصدا، كنترل، اندازه و ابعاد، حجم و .... پيشنهاد مي‌شود كه از موتورهاي برقي براي نيروي محركه در بالابرها استفاده شود و با توجه به تحقيقات به عمل آمده تقريباً بيش از 95درصد نيروي محركه كرين‌ها از الكتروموتورها استفاده مي‌شود.

نكات قابل توجه در انتخاب موتورهاي كرين

  1. بايد ممان ابتداي حركت بزرگي باشد تا بتواند وزن سنگين بار يا وزن سنگين خود كرين را به حركت درآورده و در كوتاهترين زمان سرعت كرين را به سرعت ماكزيمم برساند.
  2. بايستي براي روشن و خاموش كردن زياد مناسب باشند.
  3. تغيير جهت دوران موتور را به آساني انجام دهد.
  4. بايد دور موتور مستقلاً و بدون درنظر گرفتن بار قابل تنظيم باشد.

پارامترهاي اساسي در طراحي ريل‌هاي طولي و عرضي

در طراحي عرضي و طولي به ظرفيت باربري و سرعت حركت آن نياز داريم. جراثقال‌ها و بالابرها بر حسب اين پارامترها به چهار دسته تقسيم مي‌شوند:

  1. جراثقال‌هاي سنگين موتوري كه ظرفيت آنها بيش از سه تن است.
  2. جراثقال‌هاي كندرو كه سرعت حركت آنها كمتر از m/s5/1 است.
  3. جراثقال‌هاي تندرو كه سرعت حركت آنها بيش از m/s5/1 است.
  4. سبك شامل جراثقال‌هاي دستي و موتوري كوچك كه ظرفيت آنها سه تن و يا كمتر است.

براي طراحي ريل‌هاي طولي و عرضي، نيروهاي زير بر سيستم وارد مي‌شود:

الف) نيروي قائم شامل وزن كالسكه و وزن بار؛

ب)‌ نيروي افقي جانبي برابر 10%‌ مجموع ظرفيت جراثقال‌ها و وزن كالسكه متحرك

ج) نيروي افقي طولي (موازي ريل طولي) برابر 15% عكس‌العمل انتهاي تير عرضي كه بر ريل طولي ما وارد مي‌شود.

تير را در شرايطي طراحي مي‌كنيم كه ارتعاش و ضربه عادي در سيستم موجود باشد كه در اين حالت بايد اثرات آن را با اعمال ضريب ضربه مناسبي درنظر بگيريم كه ضرايب ضربه با توجه به جدول زير تعيين مي‌گردد:

با توجه به ظرفيت باربري حداكثر 5 تن و سرعت حداكثر كمتر از 5/1 متر در ثانيه جراثقال‌ از نوع سنگين و كندرو است. ضريب ضربه آن را با توجه به جدول زير بدست مي‌آوريم.

نوع جراثقال

ضريب ضربه سربار

(الف)

ضريب ضربه سربار

(ب)

ضريب ضربه سربار

(ج)

سبك و كندرو

2/1

1/1

1

سبك و تندرو

4/1

2/1

1

سنگين و كندرو

6/1

1/1

1

سنگين و تندرو

9/1

2/1

1

 

رسم دياگرام خمشي تير عرضي

p نيروي قائم است كه به تير عرضي وارد شده و ممان MH را بر تير عرضي وارد مي‌كند.

ممان خمشي در اثر نيروي وزن بر روي تير عرضي در صفحه افقي وسط تير .

 

خمش در اثر نيروي 1 در صفحه قائم

 

Q: نيروي افقي حاصل از رانش است كه از تغييرات سرعت دستگاه جراثقال به ريل‌هاي عرضي وارد مي‌شود و ممان My را ايجاد مي‌كند. چون در صفحه افقي نقطه نيروي Q وجود دارد. بر اثر اين نيرو خيز در صفحه قائم مطرح نمي‌شود.

براي محاسبه تنش در دو صفحه از فرمول استفاده مي‌شود.

چون بنابراين تيرآهن IPE30 براي خمش مناسب است.

ب) طراحي بر اساس خيز ماكزيمم

تبديل آحاد:

طراحي ريل‌هاي عرضي

نيروهاي موثر بر ريل‌هاي عرضي:

نيروي قائم نيروي افقي

وزن كل بار:

وزن كالسكه:

نيروي وارد بر هر تير:

ضريب ضربه افقي: 1/1 ضريب ضربه قائم: 6/1 معادله ريل عرضي: m16

 

نيروي قائم:

نيروي افقي جانبي:

الف) طراحي بر اساس ممان خمشي ماكزيمم:

براي تيرآهن‌هاي ساختماني داريم:

 

با توجه به مقدار w=1.2*10-3 از جدول پيوست تيرآهن IPEB28 را انتخاب مي‌كنيم.

بر اثر وزن

بر اثر نيروي خارجي

نيروي خارجي

پس بايد تيرآهن شماره بزرگتري انتخاب كنيم (تيرآهن IPE30).

وزن تير

نيروي خارجي

براي اثر نيروي خارجي

الف)

از كتاب بالابرها و نقاله‌ها جلد دوم داريم:

بنابراين مقدار ماكزيمم خيز مجاز 2 سانتيمتر مي‌باشد:

در اثر بار گسترده

 

اين تير براي خيز مناسب نيست. تير IPE50 را انتخاب مي‌نماييم كه مشخصات آن بصورت زير مي‌باشد:

با توجه به جواب مي‌توان گفت كه تيرآهن IPE50 براي خيز جواب مي‌دهد.

 

ج) طراحي تير عرضي بر اثر برش

با توجه به دياگرام، بدترين حالت زماني است كه كالسكه به تكيه‌گاه A (تير طولي) نزديك شود كه در اين حالت فاصله آن 9/0 متر باشد.

 

براي اينكه مي‌باشد. پس بنابراين تيرآهن مذكور براي تنش برشي جواب مي‌دهد.

طراحي تير طولي:‌ فاصله بين دو ستون 6 متر.

نيروي قائم بر تير طولي

عكس العمل در صفحه قائم بر اثر P

نيروي افقي بر تير

Q=0.16*54795=8767.2N

عكس العمل در صفحه افقي بر اثر Q

 

 

 

 

مدول مقطع

با داشتن مدول مقطع تيرآهن را انتخاب مي‌كنيم:

 

بر اثر وزن تير

بر اثر نيروهاي خارجي

 

 

چون است، اين تير براي خمش جواب مي‌دهد.

 

 

با توجه باينكه مي‌باشد، بنابراين بايد تيرآهن ديگري انتخاب كرده كه مشخصات آن به صورت زير است:

 

جواب نمي‌دهد. بنابراين تيرآهن ديگري انتخاب مي‌كنيم:

 

چون است، اين تير با اين شماره براي خمش جواب مي‌دهد.

 

 

طراحي تير طولي بر اساس خيز ماكزيمم

چون است، اين تير براي خمش جواب مي‌دهد.

 

طراحي تير اثر برش

 

 

چون است، پس تيرآهن در برابر برش جواب مي‌دهد.

 

محاسبه شاسي كالسكه

با توجه به پيچيدن طناب روي وينچ، بار روي آن متغير مي‌باشد. از آنجايي كه كل بار 5 تن مي‌باشد، بايد براي طراحي تيرهاي طولي و عرضي بدترين حالت را درنظر بگيريم.

بدترين حالت تيرهاي عرضي كالسكه زماني است كه بار نزديك يكي از تكيه‌گاه‌هاي M يا N باشد. فرض بتواند 10 سانتيمتر از يكي از تكيه‌گاه‌ها فاصله داشته باشد.

 

پس تير عرضي كالسكه بايد براي اين نيرو طراحي شود. ضمناً تيرهاي عرضي CD و EF مشابه هم، AB, GH مشابه هم، AG, BH نيز مشابه هم مي‌باشند. در اين حالت چون با توجه به بار وارده روي تيرهاي EF, CD حالت بدتري دارند،‌ براي طراحي تيرهاي عرضي آنها را مدنظر قرار مي‌دهيم و با تقريب معقول كلاً تيرهاي عرضي را مشابه به هم فرض مي‌كنيم.

 

 

انتخاب تير بر اساس خمشي

در اين مرحله لازم است ضريب اطمينان 5/2 را درنظر بگيريم:

بنابراين با توجه به مدول مقطع بدست آمد، تير را بر اساس خمش طراحي مي‌كنيم كه تيرآهن با شماره IPE14 را انتخاب كرده كه مشخصات آن به صورت زير مي‌باشد:

 

انتخاب تيرآهن با توجه به برش

بنابراين تيرآهن انتخابي براي برش جواب مي‌دهد.

 

طراحي تير كالسكه

 

 

از روي دياگرام برشي داريم:

انتخاب تيرآهن با توجه به خمش

با توجه به جدول كوچكترين تيرآهن با شماره IPE10 داراي مدول مقطعي برابر 90cm3 مي‌باشد كه از مدول مقطع بدست آمده در محاسبات بزرگتر است. پس اين تيرآهن براي خمش جواب مي‌دهد كه مشخصات آن به صورت زير مي‌باشد:


مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 145

دیدگاه های کاربران (0)

باتشکر از بازدید شما،، لبخند فراموش نشود

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما