ارزان ترین فایل ها را از ما خریداری کنید..

محل لوگو

نظرسنجی سایت

قیمت های سایت ما را چطور ارزیابی میکنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

مقاله ی هواپیما (سرعت)


مقاله ی هواپیما (سرعت)

فرمت:doc

تعداد صفحه:50

 

بخش هایی از مقاله:

قدم های بزرگ در دستیابی به سرعت های بالا

بیشترتاریخ شناسان هوانوردی، چاک ییگر، خلبان آزمایشی نیروی هوایی آمریکا را اولین کسیمی دانند که در حال پرواز با هواپیمای آزمایشی X-1، که درحقیقت یک بمب افکن تغییر یافته جنگ جهانی و مجهز به چهار موتور راکت بود، براینخستین بار دیوار صوتی را در جهان شکست.

البتهتعداد دیگری از خلبانان نیز ادعا نموندند که این کار را زودتر از چاک ییگر انجامداده اند، اما باز هم، رکورد این خلبان معتبرتر است. در سال 1953 میلادی، خلبانی بهنام اسکات کراسفیلد، خود را به عنوان اولین خلبانی معرفی نمود که برای اولین بار،از دو برابر سرعت صوت یا همان دو ماخ گذشته است. وی این سرعت را با هواپیمای سکایراکت به دست آورد. در حالی که حدود شش سال طول کشید تا خلبانان از سرعت یک ماخ بهسرعت دو ماخ دست پیدا کنند، اما در همین حال تنها نصف این زمان به طول انجامید تاجهان هواپیمایی به سرعت بالای سه ماخ نیز دست پیدا کند. اولین خلبانی که به سرعت سهبرابر صوت دست یافت، خلبان آزمایشی نیروی هوایی آمریکا، ملبورن آپت بود که باهواپیمای بل X-2، در 27 سپتامبر 1956 رکورد سرعت راشکست.

هواپیمای او ابتدا می بایست با یک هواپیمای مادر به سرعت و ارتفاع مناسب دستپیدا کرده و سپس از هواپیمای مادر پرتاب شده و به سرعت مورد نظر خود می رسید. بالاترین سرعت این هواپیما، 3.851 کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع 19 کیلومتری سطحدریا اندازه گیری شد. با وجود این موفقیت و شادی بزرگ، به دلیل این که خلبان آپتهیچ گونه تجربه ی پروازی با آن هواپیما را زا قبل نداشت، در هنگام بازگشت به پایگاهادواردز، سرعت را به طور کامل کاهش نداد و در نتیجه این عمل، کنترل هواپیما از دستاو خارج شده و هواپیما به صورت واژگون در آمد. در این حالت او سعی کرد که با صندلینجات بیرون بپرد، اما دیگر دیر شده بود و خلبان همراه با هواپیمایش به زمین برخوردکرده و منفجر گردید و خلبان جان خود را از دست داد. اما روند دستیابی به سرعت هایبالاتر، باز هم ادامه پیدا کرد و سرانجام هواپیمای X-15،در هفتم مارس 1961، سرعتی بالاتر از چهار ماخ یا 4.675 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 23 کیلومتری سطح دریا دست یافت. در این عملیات فوق العاده، کنترل هواپیما در دستکاپیتان رابرت وایت از نیروی هوایی آمریکا بود.

سه ماه بعد، در 23 ژوئن 1961، خلبان وایت بار دیگر سوار هواپیمایمقتدر خود شده و قدم بعدی در رسیدن به سرعت های بالا را تحقق بخشیده و به سرعت باورنکردنی 5 ماخ دست پیدا نمود. بالاترین سرعتی که خلبان در این پرواز بدان دست یافت،سرعتی معادل 5.800 کیلومتر بر ساعت در ارتفاعی برابر با 32.830 متر از سطح دریابود. اما انگار این خلبان دست بردار نبود، چرا که بار دیگر در 11 سپتامبر 1961،یعنی در همان سال برای بار سوم، در اقدامی بی نظیر به قدم بعدی سرعت های بالا دستیافته و نام خود را به عنوان اولین خلبانی رقم زد که بالاتر از سرعت 6 ماخ پروازکرده است. این بار او سرعتی معادل 6.590 کیلومتر بر ساعت را در ارتفاعی پایین تر ازدفعه قبل، یعنی ارتفاع 30.970 متری به دست آورد. اگر چه حدود 9 سال به طول انجامیدتا بشر از سرعت 1 ماخ به 3 ماخ دست پیدا کند، اما تنها 9 ماه طول کشید که خلبانیبتواند از سرعت 3 ماخ به 6 ماخ دست پیدا کند. آخرین سرعتی که برای هواپیمای افسانهای X-15 به ثبت رسید، چند سال بعد و به وسیله خلبانی بهنام ویلیام پیت نایت بود.

در سوماکتبر 1967، خلبان نایت رکورد سرعت 7.274 کیلومتر بر ساعت را در ارتفاع 31.120 متریسطح دریا به دست آورد. رکورد این خلبان، بالاترین سرعتی بوده است که به وسیله یکهواپیمای سرنشین دار در طول تاریخ به ثبت رسیده است. تنها وسیله ای که با سرعتی بیشاز رکورد یاد شده و با سرنشین پرواز کرده باشد، شاتل فضایی آمریکاست که با سرعت 28ماخ، قادر به پرواز است، اما چون این وسیله یک موشک بیرون جوی محسوب می شود، رکوردآن در حیطه هواپیماها کاربردی ندارد. در 27 مارس سال 2004، هواپیمای بدون سرنشین X-43 ناسا رکورد خلبان نایت را شکست. در حالی که تمامیهواپیماهایی که به سرعت های بالا برای نخستین بار دست یافتند، به موتورهای موشکیمجهز بودند.

هواپیمای X-43 مجهز به موتور جت هوادمی موسوم بهسکرم جت می باشد و به همین دلیل است که این برنامه چنین هواپیمایی از اهمیت فوقالعاده ای برخوردار است. این هواپیما برای نخستین بار با سرعت 83/6 ماخ به مدت 11ثانیه پرواز نمود. این سرعت معادل 7.700 کیلومتر بر ساعت در ازتفاع 28.995 متری میباشد. درست چندماه بعد، در 16 نوامبر سال 2004، هواپیمای مشابه دیگری به سرعتینزدیک به 10 ماخ دست پیدا کرد. این هواپیما ابتدا با هواپیمای کمکی و مادر بی 52 بهارتفاع مناسب حمل شد و پس از جداشدن از بوستر کمکی در ارتفاع و سرعت بهینه، موتورسکرم جت این هواپیما را با سرعت 8/9 ماخ یا 11.000 کیلومتر بر ساعت پیشراند.

از آنزمان که صدای رعدآسای شکستن دیوار صوتی برای اولین بار برفراز بیابانی در آمریکا شنیده شد، تا آن زمان که هواپیمای آزمایشی سازمان ناسا بهسرعت ده برابر صوت دست یافت، زمانی برابر با حدود پنجاه سال طلایی که در طی آنآینده صنعت هوایی جهان رقم خورد و جهان هواپیمایی به پیشرفت های بسیار و البتهموثری نایل آمد، سپری می شود. این گام های بزرگ، همه و همهنتیجه تلاش، پایداری، پشتکار و مداومت بی نظیر افرادی مانند من و شماست

همزمان با به پایان آمدن کار آزمایش سه جنگنده جدید ایرانی، یعنی هواپیماهای شفق، صاعقه و آذرخش، ایرانیان نیز به این باور رسیدند که تنها علم غربی نیست که می تواند برتر باشد، بلکه می شود به قول بزرگان، ایرانی، می تواند و برای نخستین بار در منطقه ایران این کار را انجام داد


مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 152

دیدگاه های کاربران (0)

باتشکر از بازدید شما،، لبخند فراموش نشود

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما