ارزان ترین فایل ها را از ما خریداری کنید..

محل لوگو

نظرسنجی سایت

قیمت های سایت ما را چطور ارزیابی میکنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

مقاله ی نقش تربيت در خانواده


مقاله ی نقش تربيت در خانواده

فرمت:doc

تعداد صفحه:

 

بخش هایی از مقاله:

مقدمه :

به نام خدايي كه گل را آفريد و از گل انسان را آفريد و از انسان يك بنده ي مؤمن آفريد به نام خدايي كه آفريدگار همه چيز در اين جهان نامتناهي است .

به نام خدا

چرا نهاد خانواده قداست دارد ؟ براي پاسخ به اين سئوال بايد به نقش آن در رشد و كمال انسان توجه كرد . آدمي براي اين آفريده شد كه مسير ‹‹ شدن ›› را به تدريج بپيماييد در وجود خود را با سجاياي اخلاقي بيارايد و به مقام خليفه الهي نزديك گردد .

نهاد مقدس خانواده براي رساندن انسان به اين مقصود مي تواند نقش مؤثري ايفا كند . نخستين تأثير آرامش رواني و عاطفي در اثر تأمين نيازهاست وقتي مردي همسري بر مي گزيند گويي نصف خود را مي يابد . بازوجيت ، آدمي كامل مي شود و بايد براي كسب كمالات تلاش كند . اين دو نفر وقتي با هم سخن مي گويند و اين گفت و گو با عشق و علاقه حمايت مي شود ، هيچ آهنگي در عالم به زيبايي آهنگ كلمات يك زوج علاقه مند به يك ديگر نخواهد بود وقتي اين دو با يك ديگر هم درسي مي كنند نيرو و انرژي مي گيرند و قادرند بر مشكلات بيرون از خانه فايق آيند .

دومين تأثير خانواده در تربيت فرزندان و انسان سازي تجلي پيدا مي كند . نخستين قابليت ها در خانواده شكل مي گيرد و زير بنايي ترين گرايش ها در كودك و نوجوان از طريق رفتار پدر و مادر ايجاد مي شود . اگر اين قاعده را بپذيريم كه در هر چيز مبنا و اساس تعيين كننده است ، مي توانيم بپذيريم كه در عرصه ي تربيت نيز زير بناها و مبناها تا آخر عمر به رفتار فرد جهت مي دهد . سعادتمندترين انسانها كساني هستند كه از لغت وجود والدين خوب برخوردار مي باشند .

سومين نقش و تأثير خانواده در ارتباط با جامعه و بيرون از خانواده معنا پيدا مي كند . نهاد خانواده ، جزئي از كل نظام اجتماعي است . قاعدتا سلامت و استحكام جامعه به مقدار زيادي به سلامت و استحكام خانواده وابسته است . اگر خانواده ها وضع مطلوبي داشته باشند و كاركرد تربيتي مناسب از خود بروز و ظهور دهند ، انسان هاي مفيد و كار آمد به وجود مي آيد و به كار آمدي و سلامت جامعه افزوده مي شود . بنابراين قراست خانواده با نقش تربيتي اين نهاد ، رابطه ي مستقيم دارد و هر خانواده اي بخواهد قداست و ارزش

واقعي خود را حفظ كند بايد نقش تربيتي خود را به خوبي ايفا نمايد .

 

 

خانواده و نقش مهم آن در تربيت :

خانواده مقدس ترين و مهمترين نهاد و بخش عظيمي از دنياي اجتماعي كودك است . معنا و مفهوم خانواده را مي توان از نظر كودك و نوجوان اين چنين بيان كرد :

خانه و خانواده مكاني است كه كودك با تمامي تجربه هاي ديگر لحظه هاي اجتماعي و زندگي خود بدان باز مي گردد . آسايشگاهي است كه در آنجا همه ي افتخارات و موفقيت هايش را به نمايش مي گذارد . در آنجا او به دنبال مداوا و مرهمي براي تألمات ، شكست ها و زخم هاي وارد بر خود مي گردد تا آلام خود را تسكين بخشد . به بيان ديگر خانه براي كودك مكاني است كه او تجربه هاي اجتماعي روزانه ي خود را باشتاب به درونش مي آورد تا آن تجربه را مورد ارزيابي قرار دهد به خاطر آن ستايش و تحسين و تشويق شود و يا آن را به بوته ي فراموشي بسپارد و فقط به عنوان يك تجربه از آن درس بياموزد .

از ديدگاه نوجوانان يك خانواده ي خوب و سالم داراي ويژگي هاي زير مي باشد :

1 . كودك در آن مورد پذيرش و كانون عشق و توجه باشد .

2 . نسبت به پدر و مادر احساس تعلق و وابستگي كند و خود بخشي بسيار مهم از شبكه ي خانوادگي را تشكيل دهد .

3 . از آزادي متناسب با سن و نيازهاي خود در چارچوب ضوابط اخلاقي و تربيتي برخوردار باشد .

4 . به او مسئوليت هايي متناسب با توانايي هايش داده شود .

5 . افكارش و نظراتش را با والدين خود در ميان بگذارد .

6 . پدر و مادرش الگوي عملي براي تمام چيزهايي باشند كه فرزندانشان از آنها انتظار دارند و . . .

چگونگي رفتار با فرزندان :

ميزان علاقه و توجهي كه والدين به فرزندانشان دارند پذيرش واقعي خوانده مي شود . پدران و مادراني كه فرزندان خود را مورد پذيرش قرار مي دهند نسبت به كودك ، عاطفي ، تأييد كننده و گرم هستند و فرزند خود را آنگونه كه هست درك مي كنند . برعكس والديني كه طرد كننده هستند با فرزند خود رفتاري سرد دارند و نسبت به نيازهاي او بي تفاوت و ناآگاهند و حساسيتي در تأمين نيازهاي آنها ندارند .

پرورش اجتماعي فرزندان :

كودك امروز عضو رسمي از اجتماع فرداي ماست . ضرورت هاي حيات اجتماعي ايجاب مي كند كه آدمي از مسائل و ضوابط مربوط آگاه باشد و از آن نيكو سرد در آورد و اين والدين كودكند كه او را با چنين ضوابط و مقرراتي آشنا مي سازند . خانواده موظف است از سويي فرد را به عنوان عضوي از جامعه بپروراند و از سوي ديگر انساني مستقل با شخصيتي متمايز و جداي از ديگران تربيت كند .

.

.

.

.

فهرست منابع :

1 . ملكي ، حسن : تهران ( انتشارات انجمن اوليا و مربيان ، 1382 ، 130 ص ؛ شماره انتشار 166 ) ، چاپ اول : پاييز 1382- نام كتاب : خانواده و تربيت ديني

2 . مظاهري- حسين : سازمان تبليغات اسلامي ويژه قم- با همكاري معاونت فرهنگي- چاپ اول ، تهران- تابستان 1367 ، نام كتاب : ( تربيت فرزند از نظر اسلام )

3 . خانواده و تربيت كودك ، قائمي- علي ، تهران- چاپ اول ، زمستان 1381

4 . روانشناسي تربيتي ، نوري ،‌ رضا- مرادي ، عليرضا- تهران چاپ دوم ، پاييز 1381

5 . تربيت كودك از ديدگاه اسلام ، بهشتي ، احمد ، تهران چاپ اول : تابستان 1382

6 . سايت www . tebyau . net‌

7 . سه گفتار در رابطه با تربيت فرزندان- نوابي نژاد ، شكوه- چاپ دوم ، زمستان 1384 .

8 . سايت www . google . com ‌


مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 172

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

باتشکر از بازدید شما،، لبخند فراموش نشود

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما